Nieuws : [Opinie] Hoge noot!


Hoge Noot is een rubriek op de website van de JOVD. Hier worden opinie artikelen geplaatst van leden. Deze artikelen vertegenwoordigen niet de mening van het Hoofdbestuur!

Door Woudric Meulmeester, JOVD Baronie van Breda

 

Het Europese experiment dreigt te mislukken.

 

De Europese Unie bevindt zich op dit moment in de zwaarste financiële crisis sinds haar oprichting in 1957. Behalve in een financiële, bevindt de Unie zich ook in de zwaarste existentiële crisis die we ons tot dusverre hadden kunnen voorstellen. Tijden die zich laten kenschetsen door weerzin van de sterkere Noord-Europese lidstaten om de solidariteit te bekrachtigen door de zwakkere Zuid-Europese economieën te behoeden voor een eventuele ineenstorting van het financiële systeem (en daarmee het romantische Europese project). Volgens de Duitse bondskanselier Angela Merkel valt het einde van de Euro samen met het einde van de Europese Unie en zou dat de aanstoot kunnen geven tot maatschappelijke conflicten en voor velen een verval tot armoede. Om de crisis beter te begrijpen gaan we even terug in de tijd.

,,Het is niet onrealistisch dat de totale som van noodsteun aan de wankelende economieën meer dan 2.000 of 3.000 miljard euro bedraagt om de crisis te stoppen.’’
In 1997 proclameerde een groep van 70 gerenommeerde Nederlandse economen het onvermijdelijke falen van het de gezamenlijke Euromunt wanneer er geen gezamenlijke begrotingsdiscipline in acht zou worden genomen door de lidstaten. ,,Bij afwezigheid van een eensgezind economisch beleid op supranationaal niveau zou de monetaire unie ten tijden van economische stagnatie en of recessie kunnen zorgen voor grootschalige werkeloosheid en toename van armoede waardoor de eurozone uit elkaar zou kunnen vallen.’’ Aldus deze groep van 70 economen.

Het huidige Euro-noodfonds EFSF waarvan men wil dat het 1.000 miljard euro aan slagkracht zou moeten bevatten wordt door veel economen absoluut ontoereikend geacht om een mogelijk faillissement van Griekenland, Spanje, Italië en Portugal te voorkomen en de financiële markten tot bedaren te brengen. De roep van oud-president van toezichthouder De Nederlandsche Bank in 2009, Nout Wellink, om het noodfonds te verhogen naar 1.500 miljard Euro had destijds het effect van het horen vallen van een zandkorrel in een woestijn. Het is niet onrealistisch dat de totale som van noodsteun aan de wankelende economieën meer dan 2.000 of 3.000 miljard euro bedraagt om de crisis te stoppen. China zou een uitkomst kunnen bieden maar is vooralsnog niet bereid om deze substantiële bedragen op te hoesten.

‘’Dexia zal net als Lehman Brothers hèt symbool worden van de euro- en staatsschuldencrisis.’’
De tragiek zit hem in het feit dat staten, in tegenstelling tot de kapitaalinjecties en nationaliseringen van banken en financiële instellingen in 2008, op dit moment geen geld meer hebben. Aangezien de Europese staatsschuldencrisis tevens een nieuwe bankencrisis heeft veroorzaakt, worden nu landen voor de moeilijke keuze gezet om ofwel banken failliet te laten gaan (een vooralsnog onverstandige keuze vanwege het feit dat hierdoor het financiële systeem meteen instort) of banken te herkapitaliseren; die anders in de problemen komen door afwaardering van hun debiteuren (de staatsleningen van Griekenland bijvoorbeeld). Als sommige banken hierdoor in zwaar weer verzeild raken dan moeten staten wederom schulden maken om ze van kapitaalinjecties te voorzien en een bankroet te voorkomen, zoals dat bijna bij de Belgische bank Dexia gebeurde in september 2011. Deze bank zal net als Lehman Brothers het symbool worden van de euro- en staatsschuldencrisis en dient als voorbeeld waar het allemaal mee begon.

Als deze trend van het nationaliseren van banken zich in de EU voortzet, zal dit de kredietwaardigheid van staten aantasten. Dan moeten deze landen een hogere rente gaan betalen voor hun staatsschuld en kunnen zij alleen nog maar tegen een hoger rentetarief geld lenen. Frankrijk leent zich uitstekend als voorbeeld van een land wat op dit moment verlamd wordt door bovenstaande problematiek. Sarkozy wil geen cent aan zijn banken geven omdat hij de AAA-status van zijn land wil behouden. Deze status staat namelijk onder druk omdat de kredietwaardigheid van Frankrijk in het geding komt wanneer Sarkozy zijn banken met miljarden zal steunen voor de verliezen die zij zullen ondervinden door de afwaarderingen van hun balansen als gevolg van het kwijtschelden van de Griekse schulden, waarvan de Fransen voor een groot deel crediteur zijn. 

‘’Daarnaast hebben toezichthouders van banken en financiële instellingen hopeloos gefaald in het bestrijden van frauduleuze en malafide praktijken van bankiers in de Verenigde Staten en in Europa.’’
De vraag is uiteindelijk: waar houdt het op? De Europese staatsschuldencrisis wordt beschouwd als een direct gevolg van de kredietcrisis die begon met het faillissement van de Amerikaanse bank Lehman Brothers. De kredietcrisis van 2007/2008 was het onvermijdelijke gevolg van de enorme bereidwilligheid van Amerikaanse banken bij het verstrekken van hypotheken. Hypotheken die gebaseerd waren op een grote groei van de prijzen van de huizenmarkt, wat een zeepbel bleek te zijn. Met als gevolg dat veel Amerikanen hun hypotheek niet meer konden of wilden betalen. Banken zaten opgescheept met veel te dure huizen die ze aan de staatstenen niet kwijt konden. Dit financiële disaster zorgde voor een enorme bankencrisis die ondanks de kapitaalinjecties in 2008 wel even tot bedaren kon worden gebracht - met zelfs enige groei in 2009 en 2010 - maar waarvan nu de wrange vluchten geplukt zullen worden de komende jaren. Daarnaast hebben toezichthouders van banken en financiële instellingen hopeloos gefaald in het bestrijden van frauduleuze en malafide praktijken van bankiers in de Verenigde Staten en in Europa, zoals het omkopen van de kredietbeoordelaars en het onbegrensd verschaffen van hypotheken aan mensen die dit niet konden betalen.

‘’Occupy is een metafoor voor de diep gewortelde gevoelens van het volk ten aanzien van de macht van de bancaire sector en het falende toezicht daarop.’’
Eigenlijk is de spontaniteit waarmee de andersglobalistische organisatie Occupy een metafoor voor de sinds 2008 diep gewortelde gevoelens van ongenoegen van het volk ten aanzien van de macht van de bancaire sector en de falende toezichthouders, en staat het symbool voor het sentiment dat de man in de straat totaal geen invloed lijkt te hebben op de grote economische processen (en vooral de willekeur die het systeem lijkt te hebben). Daarnaast vormt de immer nog in stand gehouden bonuscultuur in de bancaire sector een voedingsbodem voor onbehagen. Al helemaal wanneer bonussen verkregen worden van banken die door Wouter Bos in 2008 met tientallen miljarden aan belastinggeld gesubsidieerd zijn. 

,,Het huidige financiële systeem bestaat alleen bij de gratie van groei.’’

Die Hoffnung stirbt doch zuletzt?

Het huidige financiële systeem bestaat alleen bij de gratie van groei. De vraag is of een eindig systeem (de aarde) een oneindige groei kan garanderen. Momenteel lijkt het er op dat het hoogtepunt van de Europese economie is bereikt. En daarmee ook de groei in gevaar komt. Volgens econoom en schrijver Willem Middelkoop is het probleem dat in het Westen de opvatting heerst dat er altijd en voor alles een oplossing zou moeten zijn. ,,Amerikanen en Europeanen zouden moeten accepteren dat er voor sommige problemen geen oplossingen bestaan.'' Aldus Middelkoop. Zijn werk is zowel geroemd en bekritiseerd maar aan actualiteit niets afdoende.

‘’Als actief JOVD’er en ben ik nog steeds overtuigd van de menselijke mogelijkheid tot wederzijdse waardevermeerdering en dus tot een vrije economie waarin het individu het beste tot zijn of haar recht zal komen.’’
Ik ben net als Middelkoop van mening dat de enige manier om op de middellange termijn de Europese Unie en haar euro te redden bestaat in een drastische systeemwijziging. De haast libertaire markteconomie met haar laissez-faire et laissez-aller is afdoende gebleken wat betreft het bancaire wezen. Als actief JOVD’er en ben ik nog steeds overtuigd van de menselijke mogelijkheid tot wederzijdse waardevermeerdering en dus tot een vrije economie waarin het individu het beste tot zijn of haar recht zal komen. De tragiek zit hem wederom in het feit dat de politiek al in de jaren ’90 van de vorige eeuw heeft besloten tot verregaande deregulering en marktwerking voor banken en financiële instellingen. De les die we uit deze crises moeten trekken is dat het ronduit zeer riskant is om dermate belangrijke processen aan particulieren uit handen te geven. Banken zouden in z’n geheel genationaliseerd en bestuurd moeten worden vanuit de politiek en de overheid omdat is gebleken dat bankiers niet kunnen omgaan met de vrijheid die ze is gegeven en daardoor crises veroorzaken, die vervolgens met belastinggeld moeten worden opgelost en overheidsbegrotingen in grote problemen brengen.

‘’Het is nu aan de beleidsmakers van de Eurozone om deze vicieuze cirkel te doorbreken en het bankwezen definitief te collectiviseren en om te toveren tot veilige staatsbanken.’’
Het is nu aan de beleidsmakers van de Eurozone om deze vicieuze cirkel te doorbreken; het bankwezen definitief te collectiviseren en om te toveren tot veilige staatsbanken. Dit zou ervoor moeten zorgen dat eventuele crises in de toekomst worden voorkomen. Daarnaast is een gezamenlijke begrotingsdiscipline onmisbaar in het oplossen van de staatsschuldencrisis waar zwakke Zuid-Europese landen op dit moment in verkeren. Rutte’s eurocommissaris voor begrotingszaken zal er komen en dat is een zege voor het Europese project. Het is te hopen dat landen zich zullen houden aan de gemaakte begrotingsafspraken en strenge bezuinigingen zullen doorvoeren, want dat is nog maar de vraag. Als Zuid-Europa faalt in het temperen van haar schulden en het kalmeren van de financiële markten dan zal een mogelijk uiteenvallen van de Monetaire Unie een realistisch toekomstbeeld zijn. Laten we hopen dat ze nu wél hun beloftes nakomen.




  


Reageer snel!


Thomas de Jonge - 02-11-2011 | 23:21

'Vragen' of het stuk 'eraf kan worden gehaald' zie ik nog steeds als een poging tot censuur op de JOVD-website in dit geval. Het is alleen anders verwoord. Hoe belachelijk het stuk voor je ook mag zijn, lijkt het me vooral goed om niet de boodschap van de website af te halen, maar zoveel mogelijk met argumenten proberen te laten zien hoe ongelijk de auteur het volgens jou heeft.

Een levendig debat gebaseerd op argumenten over een - voor jou - belachelijk stuk heeft veel meer waarde dan het laten verwijderen van dat stuk. En geef toe... jij bent toch ook een JOVD'er die stiekem wel kickt op een stevig debat in plaats van een saai debat omdat (radicale) andersdenkenden geen onderdeel uitmaken van dit debat?

Yair da Costa - 04-11-2011 | 12:26

Vaak wordt gezegd dat de grootste schreeuwerds een enorme onzekerheid hebben over hun eigen standpunten. Het lijkt erop alsof ze meer zichzelf aan het overtuigen zijn dan de schrijver van dit artikel. Ik hoef, denk ik, geen namen te noemen. Hoewel je het oneens kan zijn met de schrijver van deze Hoge Noot, is het wel duidelijk dat de schrijver liberale intenties heeft.

Het artikel is erg goed geschreven, en de onderbouwing is ook erg interessant. Complimenten dus aan Woudric!

Wel heb ik mijn ernstige twijfels bij het nationaliseren van de banken. Hoewel mensen die een laisez faire-economie nastreven geen enkel historisch besef hebben, moet ervoor gewaakt worden dat de overheid geen moloch wordt die financiële stromen bepaalt. In de bankensector krijg je dan daadwerkelijk socialisme; daarnaast zijn op dit moment wereldwijd juist de staatsbanken de minst efficiënte en institutioneel zwakke banken. Wat betreft de onwenselijke effecten van het nationaliseren van banken, sluit ik me dus ook grotendeels aan bij de personen die voor mij hebben gereageerd.

D. Flikweert - 03-11-2011 | 00:28

@ Yair, ik geef ook aan dat ik wil vragen of het stuk er af kan worden gehaald, omdat ik het een belachelijk stuk vind, je hoort mij niet zeggen dat het gecensureerd MOET worden, ik wil alleen vragen het in overweging te nemen. Daarnaast heb ik door de vrijheid van meningsuiting toch zeker net zo goed het recht om het falikant oneens te zijn hiermee?

Thomas de Jonge - 02-11-2011 | 23:21

@Thomas de Jonge - 31-10-2011 | 22:10

Ook al ben ik het totaal oneens met de auteur dat de banken genationaliseerd moeten worden - de overheid heeft een slechte reputatie op het gebied van bedrijfsmatigheid - ben ik toch van mening dat elke afwijkende mening gewoon de vrijheid moet krijgen om op de JOVD-website gepubliceerd te worden. Bovenaan de pagina staat immers expliciet dat de gepubliceerde stukken niet perse tot de mening van - in dit geval - het HB horen. Daarnaast kennen wij als liberalen ook nog die vrijheid van meningsuiting waar ik pal voor sta. Men mag het dan - net zoals ikzelf - wellicht oneens zijn met de auteur, dat betekent nog niet dat zijn artikel dan maar weggecensureerd dient te worden. Een liberaal zou ook totaal afwijkende meningen een podium moeten kunnen bieden. Het is daarnaast juist goed dat we hier een levendig debat over kunnen voeren

Ik ben het overigens met de auteur eens dat de gedachte van de occupybeweging zeker een punt maakt op het gebied van het onverantwoorde gedrag van bankiers en de banken zelf. Dit heeft m.i. ermee te maken dat men niet volgens 'the rules of the game' speelt en dus vals heeft gespeeld. Wordt er volgens de regels gespeeld, dan ontstaan er geen problemen. Problemen die door vals spel nu wel zijn ontstaan.

Neem het voorbeeld van een waterkoker die je koopt. Je kunt die bij verschillende verzekeraars bij wijze van spreken vijftig keer verzekeren. Maak je hem daarna kapot, dan krijg je veel geld. Datzelfde principe zorgde voor de kredietcrisis. Als er goed toezicht was geweest op het handhaven van de regels dan was de kans van zo'n crisis uiterst klein. Laten we vooral dan ook daarop focussen. Dat neemt overigens niet weg dat het bewerkstelligen van een totale mentaliteitsverandering - lees: meer verantwoordelijkheidsgevoel - van banken en dergelijke een groter positief effect kan hebben.

Yair da Costa - 01-11-2011 | 22:19


@ Woudric,
Ik als liberaal zie de banken niet als crimineel of moreel slecht, maar als moreel neutraal. Er zijn net als in elke beroepsgroep rotte appels, maar banken als de oorzaak zien slaat nergens op.

De hypotheekbanken Fennie Mae en Freddie Mac konden juist dankzij regulering van de overheid hun ´piramide´ producten ontwikkelen als het gaat om suprime-hypotheken. De community reinvestment act bepaalde dat ook ‘arme, zielige’ Amerikanen recht moesten hebben op een hypotheek en moesten ook de mogelijkheid hebben om net als rijke Amerikanen een huis te kopen.

Voorheen werd dit natuurlijk geweigerd door de banken, omdat deze Amerikanen niet kredietwaardig waren, volledig terecht dat banken voorheen weigerden om deze mensen leningen te verstrekken. Door vanuit de centrale bank een enorm lage rente aan banken toe te rekenen en tegelijkertijd de inflatie te verhogen (printing money) is het niet meer dan logisch dat banken enorme kredieten gaan verlenen aan mensen die totaal niet kredietwaardig bleken te zijn. Banken hebben zeker een rol in deze crisis gespeeld, maar zij zijn niet de oorzaak noch zijn banken crimineel. Verder bestaat er ook niet iets als ‘overheidsgeld’, dat is gewoon ons geld van alle belastingbetalers.

Ten tweede is het omlaten vallen van banken zeker wel een optie. Alle goedlopende en winstgevende onderdelen van een bank worden dan verkocht aan de concurrenten, in Nederland zijn er voldoende banken die geen staatssteun nog hadden en deze banken zouden alle betalingssystemen best over willen nemen. Aandeelhouders, obligatiehouders en rekeninghouders zouden wel wat geld verliezen, maar de belastingbetalers zouden in ieder geval niets te hoeven bijdragen. In Nederland is tot € 100.000,- gegarandeerd door de overheid dus het gemiddeld Nederlandse gezin heeft niet zoveel te vrezen. De meesten die meer dan een ton spaargeld hebben die hebben het vaak wel verspreid over meerdere banken. Jouw argument over maatschappelijke onrust begrijp ik dan ook niet, wellicht dat je dit toe zou willen lichten?

Ik begrijp dat jij een voorstander van de occupy beweging bent? Ik heb deze mensen niks zinnigs horen zeggen wat voor systeem zij dan wel willen hebben, de oplossing van nationalisatie en een grote overheid die het wel even op zal lossen gaat alleen maar meer ellende veroorzaken.

Ronald Reagan had het niet beter kunnen zeggen: “Government is not the solution to our problems, the government is the problem”

Jelmer Hiemstra - 01-11-2011 | 21:53

mooi artikel! is dit geschreven door een jovd'er? exemplarisch voor de daadwerkelijke waardering van liberalisme in de vvd : D

Leon - 01-11-2011 | 09:06

Beste Woudric,

Een paar korte reacties.

Ten eerste, banken schaden niet de vrijheid van anderen op de manier waarop jij zegt dat ze het doen. Als jij een spaarrekening opent bij een bank krijg je daar rente voor. Ik vraag je: waarom? Uiteraard ontvang je die rente om je voor het risico te compenseren dat de bank omvalt. Je verdient er ook goed aan als alles goed gaat, maar als het fout gaat, is je spaargeld weg. Dan kun je wel de schuld geven aan de banken, maar dat risico had je moeten meerekenen toen je het geld op de spaarrekening zette.

Om die reden hebben veel Nederlanders - waaronder ondergetekende - hun geld ook nooit op een spaarrekening gezet. Het risico was het voor ons gewoon niet waard. Maar wat doe jij door de banken een bailout te geven? Hiermee laat je de mensen die opzettelijk niet bij de bank gespaard hebben betalen voor het risico dat anderen hebben gelopen - en waar ze, laten we wel wezen, ook heel lang de vruchten van hebben geplukt door de rente te incasseren. Jij begrijpt toch ook wel dat dit niet bepaald liberaal te noemen is?

De bailouts zijn ook economisch onverstandig. Je neemt ermee namelijk geld af van de gemiddelde Nederlandse burger, die zijn of haar geld verstandig en nadenkend besteed aan de doelen die hij/zij belangrijk vindt en daarmee zorgt voor een productieve economie, en vervolgens geef je het aan banken die hebben laten zien dat ze heel onproductief met hun geld om springen. Hiermee verliest de Nederlandse economie aan productiviteit. Ik raad je graag het boek "Economics in One Lesson" van Henry Hazlitt aan voor verdere informatie.

De bailouts zijn nu door de banken misbruikt. Ik vraag je: is dit de schuld van de banken of van de overheid? Bankeigenaren, vooral die van de grote banken, hebben jarenlang geprofiteerd van dit soort overheidshulp door grote bonussen uit te reiken en te incasseren, in de wetenschap dat Moedertje Staat de banken altijd zou helpen als ze zich diep in de schulden zouden werken. Waarom zouden ze hiermee nu stoppen? Voor de bankeigenaren werkt dit systeem prima.

En wie maakt dit allemaal mogelijk?

Juist, ja. De overheid. Met jouw geld. Met mijn geld. Met ons geld.

Bart Voorn - 01-11-2011 | 02:27

Iedereen erg bedankt voor diens kritische bijdrage. Dat kan ik erg waarderen.

Ten eerste is de losse flodder dat de ondertoon van bovenstaand artikel socialistisch c.q. communistisch zou zijn geheel ongegrond als u tenminste kennis zou hebben genomen van de liberale doctrine, voor zover deze zou bestaan. (Daar zijn de meningen over verdeeld in het gevestigde debat.)
Hanteren we het concept van het liberalisme wat betreft vrijheid van de JOVD (zie beginselverklaring en lees vrijheid en verdraagzaamheid), dan beroepen we ons op het schadebeginsel, afkomstig van John Stuart Mill: beperk de vrijheid van iemand alleen wanneer deze persoon de vrijheid van iemand anders schaadt.
Een echte liberaal zou de manier waarop banken zich gedragen veroordelen omdat zij ten eerste de burger schaadt als zij in hun mismanagement waren omvallen (verlies van spaargeld). Banken misbruiken als zij eenmaal in zwaar weer gekomen zijn de overheid. Die moet met miljarden steunen aan belastinggeld. Indirect berokkenen de banken de samenleving miljarden aan schade.
Conclusie: zonder regulering misbruiken banken hun vrijheid en berokkenen zij de maatschappij schade toe. Dat is juist een liberaal standpunt. De tragiek zit verscholen in het feit dat sommigen hier het liberale schadebeginsel afdoen als socialistisch en is dan ook de directe manifestatie van intellectuele armoede, wat betreft de kennis van het liberalisme. Uit het feit dat de heer Ralf S Willems zijn eigen onwaarheid gelooft, zonder hij deze tracht te plausibiliseren, concludeer ik dat hij bijster weinig kaas heeft gegeten van de liberale metafysica.

Ten tweede was het om laten vallen van de grote banken in 2008 geen verstandige optie. Zelfs de Amerikanen begrepen dat. (Het is trouwens grappig en paradoxaal om te constateren dat de VS, zichzelf altijd kronend tot een van de meest ‘liberale’ landen ter wereld, de afgelopen jaren voor biljoenen dollars de eigen economie heeft gesubsidieerd.) Hoewel in een echte vrije markt de overheid haar banken had laten barsten, koos de Nederlandse regering voor de optie om de banken te redden en te nationaliseren. Had zij dit niet gedaan, dan was er enorme maatschappelijke onrust ontstaan. Lonen konden niet meer worden uitbetaald, mensen konden geen boodschappen meer doen, ergo: het hele financiële systeem zou ingestort zijn.
Nationaliseren was nu eenmaal noodzakelijk. Probleem is dat ze de banken wel hebben gesubsidieerd, maar niet het bestuur hebben overgenomen. Resultaat is dat banken gewoon weer vrolijk verder gaan, met onze belastingcenten.

Ten derde heeft de politiek (met name in de jaren ’90 van de twintigste eeuw) de weg vrijgemaakt voor het haast criminele gedrag van banken waar de krediet- en de eurocrisis beide de directe manifestatie van zijn. De politieke wil van Occupy om dit systeem te wijzigen beschouw ik als de correctie daarop.

Daarnaast vind ik het super leuk dat dit artikel veel reacties en emoties losmaakt. Leuk idee om hier een keer een debat over te organiseren.

De auteur - 01-11-2011 | 01:06

Wat een hilarisch stukje is dit. Enerzijds wordt ons een uiteenzetting van de kredietcrisis geboden, anderzijds kom de schrijver met de oplossing van de schuldencrisis: een vrije economie zonder deregulering, ergo een vrije economie met regels.

Laat ik bij alinea één beginnen. Welke liberaal komt er in een pseudo-betoog/uiteenzetting op het idee om in de inleiding voor solidariteit te pleiten. Vervolgens komt er een rijtje regeringsleiders, economen en ander volk voorbij zetten die allemaal eenzelfde mening hebben, namelijk dat het fout is gegaan. Sorry, maar daar hoef je tegenwoordig geen economie meer voor gestudeerd te hebben.
Dan het stukje over Dexia, iets wat ik totaal niet in de context plaatsen kan.. Dexia het nieuwe Lehman? Je reinste kolder.

De oorzaak van dit alles zit hem in het systeem, beste schrijver. En dat systeem is gecreëerd door de overheid. Ik stel voor dat we de overheden nationaliseren: geef de belastingcenten niet aan zieke banken die te lijden hebben onder verkeerde investeringen, maar geef ze terug aan de burger.

Meneer de schrijver, meer macht naar Brussel betekent meer invloed voor de socialisten in Europa en laat het nou net de Zuid-Europese socialistische staten zijn die dit rad van Fortuyn aan het draaien gekregen hebben.

Robin - 31-10-2011 | 23:31

Oorzaak en gevolg worden hier weer eens door elkaar gehaald. Vraag je je niet af hoe één faillissement een systeemcrisis kan veroorzaken? Het antwoord ligt hem erin dat niet de banken oorzaak zijn van deze crisis maar het stelsel van banken, centrale banken en overheden. Graaiende banken gaan hand in hand met graaiende overheden. Hoe kan je van laissez-faire en spontane bubbels spreken op het moment dat een centrale bank jarenlang de rente kunstmatig laag houdt en indirect (via het fractioneel reservebankieren) de markt overspoelt met krediet?

Dit stuk bevat overigens veel tegenstrijdigheden, Sarkozy zit klem vanwege de slechte overheidsfinanciën, maar ondertussen moeten we wel alle banken nationaliseren?! Hoe kan het zo zijn dat een vrije markt economie, waarin het individu zich kan ontplooien, voor meer welvaart zorgt behalve in bepaalde sectoren? Dat zijn geen logische redeneringen, en al helemaal niet voor een liberaal...

Bas - 31-10-2011 | 23:08

Ik wil de schrijver en/of het hoofdbestuur willen vragen dit belachelijke artikel per direct van de JOVD pagina te verwijderen. Bied je stuk maar aan bij de Lava het blaadje van de Jonge socialisten. Laat hen maar lekker wegdromen met hun Europese superstaat-utopie!

Thomas de Jonge - 31-10-2011 | 22:10

Niet alleen Nederland is een vermaledije 'verzorgingsstaat' geworden, die zich met steeds meer aspecten van het leven van haar burgers bemoeit; tegenwoordig dan wel geen verliesgevende industrieën meer steunt, maar wel banken redt, maar "Europa" gaat tegenwoordig over ons heil...

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en de weg naar de hel wordt geplaveid met goede bedoelingen... Clichées, toegegeven, maar o zo waar. Na het morele failliet van 'Europa' volgt het financiële en het moment dat er iets aan kan worden gedaan glijdt langzaam voorbij.

Ik zou de schrijver van het artikel aanraden zich eens even heel grondig op de beginselen van het liberalisme te bezinnen alvorens met dergelijke étatistisch-socialistische onzin de website van de JOVD te bevuilen. Gelukkig biedt de JOVD geweldige cursus aan, dus ik zou zeggen: grijp die kans.

Ralf S Willems - 31-10-2011 | 21:56

Wil de schrijver aangeven waarom bij hem "het Europese experiment" als doel opzich wordt beschouwd? Geeft de schrijver toe aan de ziekte Eurofilie te lijden? Hoe kan je zoiets stellen? Nationaliseren van alle banken, zelfs Emile Roemer zou zo'n uitspraak niet durven doen. Wat een ongelofelijke communist ben je als je zoiets stelt. Alle Nederlanders zou je hiermee slaaf maken van de schuld die door een supranationaal orgaan wordt opgelegd.

De enige manier waar je de boel mee kan redden is door de markt zijn werk te laten doen, laat de landen failliet gaan die zonder steun failliet gaan en laat ze opnieuw beginnen anders kom je er nooit uit. "Een kredietcrisis los je niet op met meer Krediet", zoals de verkiezingsslogan van de VVD luidde.

Thomas de Jonge - 31-10-2011 | 21:45

In een liberaire markteconomie met laissez-faire zal de overheid nooit een bank redden van een faillisement. De vrije markt de schuld geven van de bankencrisis en de staatssteun aan banken kan ik iig niet plaatsen.
Verder heb je wel erg veel vertrouwen in de rol van de overheid, in dit geval de EU als het gaat om het collectiviseren van het bankwezen. Hiermee los je geen toekomstige crisis op, maar creer je een nieuwe bubbel, namelijk een van staatsobligaties.

Jelmer Hiemstra - 31-10-2011 | 16:10



Naam:

Email:


Let op dat alle velden ingevuld moeten worden!



Klik hier voor het nieuwsarchief